dimecres, 2 de maig del 2012

CONCLUSIONS FINALS DEL PRÀCTICUM II

Aquest pràcticum II m’ha permès una experiència real en un camp poc conegut per mi com és el de la formació professional, concretament en el curs de preparació per a les proves d’accés al grau superior (PPA). M’ha suposat una font d’aprenentatge específica, una vivència i comprensió d’una realitat professional, a la qual he anat aportant la pròpia reflexió i inventiva.

El primer de tots els passos ha estat l’observació i comprensió de l’entorn per poder estructurar les actuacions a realitzar en relació al que s’ha considerat prioritzar en aquest context. Per a fer-ho m’ha estat molt necessari el seguiment i suport tant del tutor del PPA com de la psicopedagoga. Veient que la problemàtica principal a treballar havia d’anar encaminada cap al suport acadèmic i personal, em vaig marcar una sèrie de tasques, la primera de les quals va ser la de realitzar un seguiment tutorial, englobant:

  • Seguiment de casos amb el tutor
  • Seguiment d’alumnes amb dificultats en l’ensenyament i aprenentatge (dislèxia, TDAH). Informació a la resta de professors, així com pautes d’actuació metodològica.
  • Test orienta’t: acompanyament individual amb cada alumne per conèixer en la realització del test:
o        Quins estudis volen seguir el curs vinent (orientació)
o        Informació dels estudis en concret: lloc/s on els realitzen, contingut (assignatures), durada, nota de tall,...
  • Participació a l’hora de tutoria: veure quines dificultats succeeixen en el grup, solucionar conflictes, afavorir la bona comunicació i entesa entre el grup, etc. La tutoria m’ha ajudat a l’hora de poder elaborar un PAT, per tal que els continguts a treballar siguin el més ajustats possible a les necessitats del PPA, i conèixer inquietuds i malestar i reconduir-ho. Així com també per poder analitzar els tipus de metodologies utilitzades a l’aula per part del professorat.

Tal i com es pot comprovar, aquesta primera fase ha estat la més important, ja que d’aquí es desencadenen les tasques a realitzar de les dues següents fases: l’elaboració d’un pla d’acció tutorial (PAT) i el treball de les metodologies a l’aula utilitzades pels diferents professors. 

No obstant, mentre realitzava les pràctiques de la primera fase, me n’adonava que no hi havia un inici i final, sinó que era adjacent a la resta de tasques que m’havia proposat en les següents fases. Realment la majoria d’alumnes es veuen presionats per l’organització social en què vivim, en la que predomina un títol per sobre del saber pràctic de la persona, i fins al moment havien anat a contracorrent d’això, i ara els passava factura...Puc dir que el meu treball en aquesta fase ha estat de plena dedicació, i ha anat sorgint sense problemes.  De fet, podria dir que amb aquesta primera fase ja completava el pràcticum sencer! Per això ha estat prioritari el meu treball en els punts esmentats i, tot i seguir amb el que m’havia proposat, alguns aspectes de les fases posteriors han quedat coixos.

Per altra banda, hi havia la necessitat d’elaborar un PAT per unificar el contingut i la metodologia de tutoria al PPA. Tot i que la meva idea era fer-lo de cara al grup on he realitzat les pràctiques, finalment vaig fer extensiva aquesta proposta als altres tres grups de PPA, ja que tots els professors es trobaven desbordats per haver de fer front al treball emocional de l’alumnat, ja que si no remuntaven a nivell actitudinal, poc farien a nivell acadèmic.  Per això amb el PAT vaig partir de les problemàtiques reals viscudes a classe i del que significava fer un treball dels alumnes per animar-los a seguir i aconseguir que acabessin el curs amb un èxit acadèmic i personal.  D’aquí l’enfoc del PAT amb dinàmiques de grup i tècniques d’estudi. També hi havia el treball d’hàbits i de normes d’organització i funcionament, ja que la falta d’ambdós dificultava molt la tasca als professors, donant crispació i neguit a l’aula. He de reconèixer però que a la pràctica sols he pogut aplicar tres sessions del PAT, ja que sovint sorgien aspectes com haver de parlar d’algun problema sorgit a l’aula ja sigui per baralles, mal rendiment, queixes, neguits dels alumnes o bé per reforçar la matèria de les matemàtiques. No obstant, el treball complet del PAT que he realitzat s’ha quedat a l’escola, ha estat revisat i aprovat pels tutors del PPA i per la psicopedagoga, i amb el compromís de començar amb el projecte d’aquest nou PAT de cara el curs vinent.

A l’hora de tutoria van anar sortint forces aspectes relacionats amb el tema de les metodologies utilitzades pels diferents professors, especialment pel que fa l’assignatura de matemàtiques. És un tema que preocupava bastant a l’alumnat, tenint en compte les característiques del grup: haver-hi quatre alumnes amb dificultats d’aprenentatge (dislèxia i TDAH), la majoria d’alumnat fa temps que no estudia aquestes matèries, haver de superar l’assignatura amb una nota alta per poder accedir als estudis posteriors desitjats, continguts alts de les matèries en la prova d’accés, haver d’aprovar totes les assignatures (català, castellà, anglès i matemàtiques). Cal dir que només he pogut assistir a dues de les quatre matèries, català i matemàtiques, i en alguna ocasió també a anglès, per dificultats en la dedicació horària... el temps se’m tirava a sobre! Si bé és cert que el treball de les dues fases anteriors m’ha servit de base per aquesta tercera, al final vaig haver de prioritzar en l’assistència d’assignatures, i vaig escollir català perquè era la més ben acceptada per l’alumnat i veure com feia la classe el professor, i la de matemàtiques per ser la més mal valorada, on sempre sorgien dificultats. A classe d’anglès vaig assistir-hi poc, ja que vaig prioritzar l’assistència al seguiment de casos. Els canvis aplicats en metodologies van ser bàsicament de fer-la més interactiva, dinamitzar les classes, i més explicatives. No ho he pogut parlar en reunions de l’equip, ja que els temes que hi havia esgotaven tot el temps, sinó que ha estat amb trobades directes amb els professors en qüestió, i comentant-ho directament amb la psicopedagoga. Una mica aquesta tercera fase ha estat “anar sobre la marxa”... Cal dir que amb la professora de matemàtiques hi ha hagut molt bona entesa, en cap moment s’ha pres malament les crítiques constructives que li hem anat dient amb la psicopedagoga, tot i que també és cert que el temari d’aquesta assignatura és molt extens i el nivell de dificultat que es demana és elevat per el curs del PPA, ja que és un nivell de batxillerat.

I fins aquí les meves pràctiques! La veritat és que tal i com podeu comprovar han estat unes pràctiques molt intenses, amb molta feina a fer fora de l’horari presencial al centre, però amb molta comoditat i confiança, especialment gràcies al tutor del PPA i a la psicopedagoga, sense aquestes dues persones res del que he fet hauria estat possible, així doncs vull agrair-los amb total sinceritat la seva ajuda. Han estat unes pràctiques fàcils en el tema de dificultats o limitacions sorgides, però estressants en el sentit laboral!!!. De fet, si he de dir una cosa negativa, diria l’haver-me proposat un pràcticum farcit de tantes tasques. Encara que m’ha servit per emportar-me una motxilla amb un bagatge d’experiència i de recursos enormes amb tot el que he anat realitzant!

1 comentari: